Dag 9, 25April, Baye. 14 km - Reisverslag uit Montmort-Lucy, Frankrijk van Louise Mastwijk - WaarBenJij.nu Dag 9, 25April, Baye. 14 km - Reisverslag uit Montmort-Lucy, Frankrijk van Louise Mastwijk - WaarBenJij.nu

Dag 9, 25April, Baye. 14 km

Blijf op de hoogte en volg Louise

26 April 2014 | Frankrijk, Montmort-Lucy

Omdat het vandaag een korte route zou zijn, konden we uitslapen, om 9 uur zaten we aan het ontbijt, zoals iedere morgen stokbrood met jam.
Het was de bedoeling dat wij met de auto naar het eindpunt van gisteren gebracht zouden worden, maar we zijn die 3 kilometers gaan lopen, aangekomen bij het beginpunt van vandaag eerst koffie gedronken in een café, toen brood gekocht en op de plaatselijke markt 4 grote aardbeien ( die we gelijk opaten) 2 appels, een camembert en yogurtje voor onderweg.

Toen dat in de tas zat, konden we op pad, vandaag geen druivenvelden maar graanakkers, het was kil weer en af en toe viel er een spetter.
Na ongeveer 6 km hebben we een grote rust gehouden, gegeten en een poosje zitten lezen op een luw plekje, na 2 uur dit nogmaals gedaan, lekker op een stoel die bij een visvijver stonden.
We moesten onze tijd vol maken omdat we niet voor 18 uur in het klooster mochten komen, vandaag dus een rustig dagje.
We hebben voor morgen en zondag alvast slaapplaats geregeld, morgennacht slapen we in een verzorgingshuis.

Om 17.15 uur kwamen we in Baye aan en zijn eerst wat wezen drinken in een café, daarna naar " Foyer de Charite" dit betekent Zetel van liefdadigheid, dit is gevestigd in het vroegere kasteel van Baye.

"Het is een gemeenschap van leken ( mannen en vrouwen) , die naar het voorbeeld van de eerste christenen hun materiële, geestelijke en spirituele goederen gemeenschappelijk maken en deze gelofte ook beleven"

Zo staat het in ons boekje, we werden binnen gelaten en kregen gelijk koffie, daarna werden we naar de kamers gebracht, op de vierde etage hebben we ieder een klein kamertje,nog in oude staat, waar vroeger de zusters en broeders woonden, douche en toilet achter in de gang, het is een mooi oud kasteel.
Om half acht werden we voor de maaltijd verwacht, er waren 3 mannen en 7 vrouwen ( leken ) enkele oudere maar ook nog jonge vrouwen en die liepen in een lange broek.
De maaltijd begon met zingen en een gebed, daarna kwam er vrij sober eten op tafel, eerst soep, daarna een koud stukje vis met een soort van gebakken aardappel, maar wij dachten niet dat het gewone aardappels waren maar wat wel, weten we niet en er was een soort graan.
Er was kwark en griesmeelpudding toe, Joke en ik kregen een klein cakje erbij.
Na het eten moesten we meehelpen met tafel dekken voor de volgende morgen, daarna mochten we naar de kamer, tussen 22 en 7 uur moet het stil zijn.
Nu zit ik lekker met een zakje noten dit stukje te typen, er is natuurlijk geen WiFi hier dus zal ik dit later moeten versturen.