Maandag en dinsdag - Reisverslag uit Saint-Jean-Lachalm, Frankrijk van Louise Mastwijk - WaarBenJij.nu Maandag en dinsdag - Reisverslag uit Saint-Jean-Lachalm, Frankrijk van Louise Mastwijk - WaarBenJij.nu

Maandag en dinsdag

Blijf op de hoogte en volg Louise

01 September 2015 | Frankrijk, Saint-Jean-Lachalm

Maandag 31 augustus, St Sever- Hagetmau. 17 km.

Gisteren hadden we een slaapplaats in het klooster van de Jacobijnen, er was een speciaal onderkomen gemaakt voor pelgrims, er was een huiskamer, grote keuken en 12 slaapplaatsen, verdeeld over 2 kamers.
We waren met vier, nog een Nederlandse man en franse vrouw.

S'avonds zijn we een pizza wezen eten, op zondag zijn er altijd weinig eettentjes open dit was de enige.
Het was s'nachts nog vreselijk warm in de gite, alle ramen stonden s'nachts, open met gevolg dat ik lek geprikt ben door de muggen, terwijl Joke voor het open raam lag, maar die was niet gestoken.

Maandag 31 augustus, St Sever-Hagetmau. 18 km.
Door het slechte slapen waren we om 6 uur al op, om 7 uur naar de bakker en om kwart over zeven liepen we alweer.
Het werd al snel benauwd, ondanks dat het bewolkt was, er is regen opgegeven voor deze dag, na een paar korte rusten kwamen we om 11 uur in een dorpje op 14 km, daar was een bar en dronken we koffie, terwijl we daar zaten begon het te regenen en onweren, we zijn daar wat langer gebleven, we mochten daar ook ons brood opeten.
Het werd droog en we zijn weer op weg gegaan, kregen algauw een buitje op ons kop, maar voor we in onze eindplaats kwamen was het droog en werd het weer benauwd.

We moesten de code van de deur van de gemeente gite ophalen bij het zwembad en gelijk betalen ( elf euro voor samen ) de gite zelf lag weer aan de andere kant van het plaatsje, bij elkaar nog eens 3 km.
Om 13 uur waren we al in ons onderkomen, lekker alles rustig aan kunnen doen en Joke ligt op bed uit te zweten, zij heeft het moeilijk met deze warmte.
Net als gisteren staat hier ook een wasmachine, dus weer alles lekker gewassen, als je het buiten hangt is het met een uur droog.

We wilde vanavond uit eten, maar alle eettentjes zijn op maandag dicht, dan maar naar de supermarkt om zelf wat klaar te maken, de supermarkt is een paar kilometer hier vandaan en toen we er heen liepen werd het donker en vielen de eerste druppels, we waren bijna bij de supermarkt toen het begon te gieten, we stonden onder een afdakje maar het begon te storten en waaien, we verder door en door nat, geen droge draad meer aan ons lijf.
Wij liepen in de winkel al druipend rond en hadden het koud, toen we weer buiten kwamen regende het nog zachtjes en zijn terug gelopen.
Gelukkig staat er een droger en konden we alles op tijd droog krijgen

We hebben inmiddels meer dan 200 km. gelopen ( de trein kilometers niet mee gerekend) nog 100 kilometers en we zijn bij de Pyreneeën waar we de Spaanse grens over gaan

Dinsdag 1 september. Hagetmau- Orthez. 28 km.
Vannacht lekker geslapen, omdat we vandaag een lange etappe lopen zijn we vroeg op pad gegaan, om 7 uur liepen we al.
Het was bewolkt, maar nog droog, al snel begon het te miezeren, de temperatuur was prima.
De miezer en droge periode wisselde elkaar af, na 12 uur bleef het droog.
Vandaag flink moeten klimmen en dalen, met vaak erg mooie vergezichten

Ieder uur hielden we een korte pauze, zo kon het been van Joke tot rust komen, het ging tot het eind goed.
Onderweg hebben we de eerste reeën gezien, totaal vijf stuks.
We slapen vannacht in een gemeente gite, weer samen met de Nederlandse man en franse vrouw waar we twee dagen geleden ook mee sliepen.

Als de man of vrouw van de gemeente zo langs komt om geld op te halen voor dit verblijf en we een " tampon " ( stempel) gekregen hebben gaan we de stad in, Orthez is een vrij grote stad, we gaan ook wat eten, zoeken een eettentje met wifi.

• 01 September 2015 - 19:47

Kitty:

Hey louise en joke,

Als 1e, we hebben echt bewondering voor jullie.
    Wat een toppers.
    Het zit niet altijd mee, maar jullie gaan gewoon weer verder.
    Weer leuk om jullie verhaal te lezen.
    Veel succes en op naar de Pyreneeën.

Groetjes ger en kitty

• 02 September 2015 - 00:16

Carola:

Super leuk de verhalen te lezen. Petje af hoor. Ik blijf het volgen. Heel veel plezier de komende km. Gr carola

• 02 September 2015 - 01:36

Anita:

hallo meiden,
    het is een beetje laat dat ik reageer, maar we hadden visite vanavond, zodoende.
    maar desalnietemin toch nog een reactie.
    zo, jullie hebben een heftige 2 dagen achter de rug. Jammer, dat Joke zo last van haar been heeft, hopelijk gaat het morgen beter.
    Vandaag was Dennis jarig. 17 jaar alweer, wat een leeftijd he, en morgen is Sep jarig en wordt hij 1 . We zijn vandaag (dinsdag) naar Babs en Alex geweest en verder heb ik niet zoveel van het thuisfront.
    Nou, Louise en Joke, sterkere nog verder en tot de volgende keer!!
    Liefs, en groetjes van Anita en Kees xxx

• 02 September 2015 - 15:04

Coby:

Hallo stoere meiden , toch weer aantal km, dichter bij jullie doel, maar wat een wisselend weer zeg , zet hem op en hou vol , hele prestatie
    Groetjes Rob en Coby