Zondag - Reisverslag uit Saint-Didier-sur-Doulon, Frankrijk van Louise Mastwijk - WaarBenJij.nu Zondag - Reisverslag uit Saint-Didier-sur-Doulon, Frankrijk van Louise Mastwijk - WaarBenJij.nu

Zondag

Blijf op de hoogte en volg Louise

06 September 2015 | Frankrijk, Saint-Didier-sur-Doulon

Zondag 6 september,St J P de P- Roncesvalles 26 km.

Gisterenavond voor tien uur lagen we al op bed, de Turkse dames kwamen laat binnen en rolde met kleren en al in bed, vanmorgen om 5 uur ging de eerste wekker al af, van één van de turkse dames, zij was een half uur bezig met "toilet" maken en kwam in een minirokje uit de douche.
Al snel kwam iedereen uit bed.

Om twintig over zes, na het ontbijt stonden we buiten, het was nog donker en fris, vest en lange broek aan, op weg naar de bakker, die zou om half zeven open gaan, toen we daar na half zeven aan kwamen was hij nog dicht, dan maar op pad met het brood wat we nog hebben.

Het begon met een kleine klim, maar deze werden steeds stijler, er waren veel pelgrims onderweg, er lopen veel Koreanen, chinezen, canadezen en amerikanen, we zijn vandaag geen Nederlander tegen gekomen, het leek wel de vierdaagse, veel pelgrims liepen zonder rugtas, ook de Turkse dames, je kan n.l. tegen betaling (8 euro) je tas naar het eindpunt laten brengen, wij droegen hem zelf.
Na 8 kilometer was er een bar, waar we koffie en een sandwich kochten, dit zou het enige zijn onderweg.

Rond de 14 kilometer liepen we over de grens van Frankrijk/Spanje.
Tot een kilometer of 20 hebben we flink geklommen, bovenop de berg hadden we een prachtig uitzicht, het was zonnig en heel helder, we zaten 1400 meter hoog, het was wel fris bovenop, ondanks dat de zon scheen.
De laatste 5 kilometer gingen we dalen, het was een zeer stijl stenen pad, erg gevaarlijk, de laatste 5 kilometers leken er wel 10 , er kwam geen eind aan het dalende pad wat later door het bos liep.
We waren afgepeigerd en konden de voeten bijna niet meer optillen en dan eindelijk rond vier uur kwamen we in het dorp Roncesvalles waar een groot oud gebouw staat waar nu een pelgrims onderkomen is, ze kunnen een paar honderd pelgrims herbergen, omdat wij vrij laat aankwamen kregen wij een bed in het onder gebouw, waar zeer veel stapelbedden dicht bij elkaar staan, ik heb weer het bovenbed, alleen er is geen trapje, ik moet er in klauteren.
Voor het douchen en toilet moet we naar buiten waar cabines staan, dit is tot nu toe het minste onderkomen van wat we gehad hebben, maar ja, dit is Spanje.
Deze herberg wordt door Nederlandse vrijwilligers gerund en staat in Nederland goed aangeschreven, maar dit valt erg tegen, het gaat aan hun eigen succes ten onder, volgens Joke, een " ballentent" en heeft het hier beslist niet naar haar zin.

Vanavond gaan we voor een pelgrimsprijs ( 10 euro) eten in het restaurant vlakbij, en w.s. zullen we vroeg op bed liggen.

• 06 September 2015 - 23:39

Anita:

hallo, meiden,
    Gefeliciteerd, in Spanje, hoera!!!
    nou, veel succes met de laatste zware tocht tot het eindpunt!

groetjes en een kus, Anita en Kees xxx

• 07 September 2015 - 07:05

Coby:

Hallo Louise en Joke knap gedaan in Spanje , proficiat, het is inderdaad drukker voor jullie , zoveel pelgrims, zeker wel een apart cultuurtje?

Zet hem heel veel succes en wandelplezier groetjes Rob en Coby