Woensdag - Reisverslag uit Voiron, Frankrijk van Louise Mastwijk - WaarBenJij.nu Woensdag - Reisverslag uit Voiron, Frankrijk van Louise Mastwijk - WaarBenJij.nu

Woensdag

Blijf op de hoogte en volg Louise

07 Oktober 2015 | Frankrijk, Voiron

Woensdag 7 okt. Monto do Gozo- Santiago. 5 km.

Vannacht voor het laatst in een Albergue geslapen, er zijn nog een Colombiaanse en Duitse vrouw bij gekomen, lekker rustig vannacht.

Vanmorgen heb ik met enige weemoed afscheid genomen, na bijna 2000 kilometer mij begeleid te hebben en zonder te klagen over pijnlijke " poot" mijn wandelstok.ík
Hij mag niet mee in de handbagage van het vliegtuig en nu krijg ik alleen nog asfalt, dus heb ik hem hier laten staan.

Gelukkig het is droog en we mochten later vertrekken dan half acht, dus om half negen op pad.
Na 1 kilometer zag ik Santiago liggen, ik moest nog 4 kilometer door de stad en om kwart voor tien liep ik het plein voor de kathedraal op, deze staat in de steigers, dus niet in zijn volle glorie kunnen fotograferen.
Ik ben daarna naar het bureau gelopen voor mijn oorkonde, het was hier nog niet druk, ik was gelijk aan de beurt, vanmiddag stond hier een rij van tientallen mensen.
De " huiskamer" van het genootschap is in hetzelfde gebouw, daar gelijk aangegaan voor een Nederlands praatje en koffie, was even gezellig, zij gaven mij de tip om vannacht een kamer te nemen in het seminario, maar dat is heel snel vol, dus ben ik gelijk daar naar toe gegaan en zowaar er is nog een kamer, voor 23 euro, plus ontbijt, lekker een eigen kamer(tje) plus douche en toilet, dit is een heel oud opgeknapt gebouw naast de kathedraal.
Ik kreeg gelijk de sleutel, zo kon ik zonder rugtas Santiago bekijken.

Santiago is een grote stad, met ontzettend veel toerisme en natuurlijk al die pelgrims die de hele dag door aan komen.
Veel souvenir winkels en opvallend veel bedelaars, overal zitten ze zogenaamd blind of invalide met een centenbakje, toen ik op een terras wat zat te eten kwam er drie keer een bedelaar langs, ze denken dat de pelgrims ruimhartig zijn, nou die zijn ook gierig.

Ik heb zelfs nog een stuk van de mis van 12 uur meegemaakt in de kathedraal, deze wordt, denk ik, opgedragen voor de pelgrims, de enige woorden die ik verstond was, camino, pellegrino en Sint Jack, aan het eind werd er door 5 paters aan het rookvont getrokken en deze zwiepte al rokend van de ene naar de andere kant van de kathedraal, ik denk dat we gezegend werden.
Ja, Huig, ik heb de kathedraal van binnen bekeken, het is allemaal goud wat er blinkt en veel pracht en praal.

Terugkijkend op de tocht,
Ik heb nu precies zeven weken gelopen en wel 1087 km.
Totaal van huis 2366 km. in 109 wandeldagen, waarvan 1800 km. met Joke samen, de laatste 566 km. alleen.
Drie kleine blaartjes gehad, weinig van gevoeld.

Ik ben twee keer gevallen, zonder gevolgen ( alleen de bril)
In het begin pijn in de heup/ rug, de laatste weken pijnlijke schouder.
De bedwantsen hebben me te pakken gehad, evenals de vele steekvliegen.
Mijn broeken zijn een paar maten te groot geworden en op dit moment ruik ik niet meer zo fris, vooral mijn jas heeft door het vele zweten een onaangenaam luchtje gekregen, maar dat hoort erbij.
Het meest heb ik mezelf verbaast dat ik zonder talen kennis, alles heb kunnen regelen om de tocht te volbrengen.

Ik ga me nog twee dagen vermaken hier in Santiago.
Ik wil iedereen bedanken voor alle leuke reacties en opbeurende woorden die ik kreeg op mijn verhalen, het is nu " einde verhaal"

  • 07 Oktober 2015 - 17:30

    Coby:

    Louise gefeliciteerd met het behalen van deze missie, fantastisch we zullen je reisverslagen missen, keek er elke dag naar uit.
    We zullen er later er nog een over praten ,over je avonturen.

    Hele goede reis naar huis ,

    Groetjes,
    Rob en Coby

  • 07 Oktober 2015 - 18:07

    Babs & Alex:

    "Mission (toch) possible" volbracht en wij roepen heel hard HOERA HOERA HOERA !!
    Heel veel plezier nog de komende dagen en alvast een behouden thuiskomst.

    Babs & Alex

  • 07 Oktober 2015 - 18:33

    Ada.:

    Louise geniet nu nog even van je vrije dagen waar nu niks moet.
    Ik wens je een behouden thuiskomst en nog bedankt voor je verhalen.
    Ik vindt het wel super hoor wat je gedaan heeft.

    Een lieve gr. van Ada.

  • 07 Oktober 2015 - 18:48

    Joke:

    GEFELICITEERD, we hebben al lekker gekwebbeld door de telefoon vanmiddag.
    Ik sluit me aan bij de voorgaande wooden, genieten, rusten, kijken en behouden thuisvlucht zaterdag.
    En ja, zo zie je, als je er alleen voor staat, lukt er meer dan je ooit voor mogelijk had gehouden. Tot gauw.

    Lieve groet, Joke en Rien

  • 07 Oktober 2015 - 20:35

    Joan:

    Hieperderpiep..Gefeliciteerd Louise
    Deze ervaring heb je mooi volbracht ..we gaan je verhalen zeker missen.
    Goede thuis reis en tot gauw
    groetjes Rob & Joan

  • 07 Oktober 2015 - 20:39

    Rien:

    nou zus,

    geweldige prestatie, en dat zonder een talenknobbel, maar met goede benen, dit blijkt toch wel een goede combinatie. Je stok heb je al achter gelaten, nou die rare grote rugzak nog, behouden thuiskomst,

    Rien.

  • 07 Oktober 2015 - 20:58

    Hans:

    lieve Zus

    gefeliciteerd met het volbrengen van je voettocht
    nog even een paar dagen uitrusten en dan weer lekker thuis bij je mannetje

    groetjes Hans en laikeun

  • 07 Oktober 2015 - 22:28

    Kitty:

    Hey louise,

    Het zit erop meid.
    Je hebt het maar mooi geflikt.
    GEWELDIG, wat moet dat een fijn gevoel geven.
    Lekker nog even bijkomen en dan op naar de visserhoeve.
    Mart zal blij zijn dat je er straks weer bent.
    Heerlijk onder je eigen douche, lekker weer een prakkie en wat denk je van je eigen bedje.
    En niet te vergeten spannend voor je, hoe is het geworden thuis?
    Nou ik kan je vast verklappen super leuk.
    Geniet van je 2 dagen in santiago, goeie terug reis en tot zaterdag.
    Lieve groetjes van ons

  • 08 Oktober 2015 - 00:22

    Anita En Kees:

    hallo, Louise
    heel hartelijk gefeliciteerd met het behalen van je missie. geweldig. wat een mooie kathedraal, maar jammer dat het in de steigers staat.
    nou, meid fijne dagen nog daar en een goede terugreis.
    groetjes Anita en Kees xxx

  • 10 Oktober 2015 - 09:05

    Sylvana:

    Hallo tante Louise gefeliciteerd met deze geweldige prestatie!
    wij vonden het leuk om de stukjes te lezen,en wensen je een goeie terugreis naar huis.
    waar je lekker kan gaan uitrusten
    groetjes Sylvana,papa en mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louise

Actief sinds 28 Maart 2014
Verslag gelezen: 2708
Totaal aantal bezoekers 25512

Voorgaande reizen:

17 April 2014 - 30 November -0001

Onder weg naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: