Vrijdag en zaterdag - Reisverslag uit Saint-Jean-Lachalm, Frankrijk van Louise Mastwijk - WaarBenJij.nu Vrijdag en zaterdag - Reisverslag uit Saint-Jean-Lachalm, Frankrijk van Louise Mastwijk - WaarBenJij.nu

Vrijdag en zaterdag

Blijf op de hoogte en volg Louise

05 September 2015 | Frankrijk, Saint-Jean-Lachalm


Vrijdag 4 september; Saint Palais-Lacarre. 22 km.
Gisterenavond waren er 7 pelgrims in de gite, wij hadden een twee persoons kamer.
Vanmorgen om 7 uur ontbijt, om kwart voor acht op pad, dit keer niet eerst naar de bakker, want dan moesten we weer terug lopen en volgens onze beschrijving was er 10 km. verder een bakker en een bar.
Al snel kregen we een flinke klim te nemen, we zaten bijna op de 300 meter, het uitzicht was prachtig, rondom groene bergen en dalen
En op de achtergrond de Pyreneeën, bovenop de berg stond een kapelletje en gelukkig een bankje, hier onze eerste rust.
Bovenop was het frisser en heb ik voor het eerst een vest aangehad, in het dal kon die weer uit.
Daarna een lange afdaling, na 10 km. kwamen we in Ostabat, volgens de borden aan de weg was er van alles te krijgen, nou het was een dorp van niks, de bakker was gesloten en zo ook de bar, maar we konden toch wel een bak koffie krijgen, niets te eten dus.

Het volgende dorp was bijna 4 km. verder en daar was de bakker nog open, gelukkig vers brood, daar gelijk onze grote rust pauze gehouden.
We hebben vandaag in een mooi gebied gelopen, het weer was prima.

Ons onderkomen vanavond is in een B&B ver buiten het dorp, bij een oudere vrouw, haar zoon woont naast haar op de boerderij, hij heeft een soort catering in een omgebouwde varkensschuur, hij heeft voor ons een soort wraps met spek en schapenkaas gemaakt een Baskische specialiteit, we moesten het eten en drinken bij hem afrekenen, voor het slapen en ontbijt bij zijn moeder.
Joke en ik slapen samen in een tweepersoonsbed.


Zaterdag 5 september: Lacasse- Saint Jean Pied de Port. 9 km.
Ik heb zeer goed geslapen vannacht, om tien uur lagen we al op bed en tegen achten er pas uit.
Vandaag een soort rustdag, we hebben 9 km. gelopen en kwamen toen in Saint Jean Pied de Port, dit is de laatste stopplaats in Frankrijk, dit is net Volendam, ontzettend veel toeristen en nog meer pelgrims, de meeste pelgrims beginnen hier met hun tocht naar Santiago, die zien er nog fris en fruitig uit.
Hier slapen we in een refuge (herberg) deze ging om twee uur open en er stond al een rij wachtenden, je wordt ingeschreven en krijgt een bed nummer, allemaal stapelbedden.
Joke onder en ik boven, in dit zaaltje kunnen 10 mensen slapen, zo zijn er nog een paar zaaltjes.

Naast ons liggen twee Turkse dames, die dus ook hier beginnen en nog weinig gewandeld hebben, vol bewondering hebben Joke en ik gekeken naar wat er allemaal uit hun rugtassen komt, ze sjouwen van alles mee, hun tassen zijn heel zwaar, één van hen loopt constant met een selfie stok zichzelf te fotograferen, het zijn wel aardige dames, we zijn benieuwd hoe ver ze komen.

Morgen wordt het een zware etappe, we moeten de Pyreneeën over, we zitten nu op 200 meter hoogte en we klimmen naar 1400 meter hoogte, daarna stijl afdalen naar 900 meter, we moeten ongeveer 26 km. lopen.
Als we op de top zijn, zijn we in
Spanje en nog 750 km. te gaan.

Deze reis hebben we 350 km. gelopen, totaal vanaf huis hebben we nu al 1600 km. gelopen,
Helaas alle fotos die ik er op heb gezet staan onder de woensdag, het gaat nog steeds niet goed.



  • 05 September 2015 - 23:17

    Anita:

    hallo, Louise en Joke,
    ik lees hier je verslag van vrijdag en zaterdag. wat een lange wandeltocht hebben jullie er op-zitten ondertussen. petje af hoor, en nog even en jullie zitten in Spanje. Hoera!!
    Vrijdag zijn Marie en Ger bij Robert en chantalle op visite geweest om naar Chris te kijken.
    Marie had voor ons een hele tas vol tomaten meegenomen. Ik heb twee hele grote pannen met tomaten gekookt en verdeeld over drie bakken en ingevroren! voor soep te maken.
    dat wou ik dus even kwijt.zaterdag vijf september zijn we bij sep z,n verjaardag geweest. leuk hoor.
    Nou, meiden, morgen weer fris op pad en veel succes en plezier!!!
    groetjes Anita en Kees xxxxx

  • 06 September 2015 - 10:32

    Joan En Rob:

    Hoi meiden
    Spanje is in zicht ..jippie !!
    Mooie en leuke foto's ...doen me denken aan zomerkamp van vroeger haha.
    De tomaatjes zijn erg lekker zegt mijn moeder...ik zei dat komt omdat Maar ze zelf heeft geplant en geplukt...
    wandelse en veel plezier
    groetjes Rob en Joan

  • 06 September 2015 - 17:00

    Carola:

    hey luitjes
    ik blijf me verwonderen hoe jullie dit allemaal doen Mijn complimenten. klinkt super mooi Wie weet wat voor dick. Wij gaan nu bijna ook naar grote hoogte Het wordt spannend of het door gaat . we moeten wel mondkapjes mee nemen want hij spugt nog steeds lava en as. ben benieuwd of wij nog adem hebben op die grote hoogte, wordt er een beetje neveus van of ik ik het wel ga halen. maar heb hoogte ziekte pillen bij me . het NP bij de cotipaxi is gesloten dus het eerste stuk van de reis gaat zekere veranderen . we wachten af of we op Quito kunnen landen en dan zien we wel waar we uit gaan komen Nog 5 daagjes dan is het zover dus ga maar eens pakken . ook zo weinig mogelijk mee want het moet allemaal op ons rug .. heb je last van je rug tas of hebben de rubbers (hahah) geholpen. jullie heel veel plezier nog en loopse met veel zon en mooie uitzichten gr carola

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louise

Actief sinds 28 Maart 2014
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 25560

Voorgaande reizen:

17 April 2014 - 30 November -0001

Onder weg naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: